AIACE-DANMARK 
Skip Navigation Links
Forside
Medlemskab
Kontakter
Vademecum
EU Login - IT
Information
Medlemsliste
Arrangementer
Sygekassen
Pension og Velfærd
Ved Dødsfald
Links
Arkiv
  
Mangler du adgangskode?

Koden giver adgang til materiale forbeholdt medlemmer af AIACE Danmark.

Anmodning sendes til:
aiace-webmaster@aiace.dk

 

Juridisk meddelelse


A: EU Login Introduktion

Langt de fleste PMO-tjenester er nu kun tilgængelige med EU Login. Med det kan man benytte EU-Sygekassen online, bestille indkaldelse til den næste helbredsundersøgelse, finde oplysninger om pensionsforhold og modtage sin pensionsseddel, få adgang til Kommissionens interne ”petites annonces”, få svar på spørgsmål fra PMO m.m.

 Pensionister fra Kommissionen og de institutioner, der har overdraget beføjelser på pensionsområdet til Kommissionen (nu alle andre institutioner end Europa-Parlamentet, Domstolen og ØSU), vil herudover også via SYSPER, der er Kommissionens interne IT-system til personaleadministration, have adgang til f.eks. at indsende leveattest, melde adresseforandring, hente skatteattest og meget andet.

Vejledning i, hvordan man opretter sit EU Login følger nedenfor.

Med et EU Login har man adgang til følgende applikationer:

  EU-Sygekassen https://webgate.ec.europa.eu/RCAM/
  My IntraComm, SYSPER https://myremote.ec.europa.eu
  PMO Contact https://ec.europa.eu/pmo/contact/

PMO Contact kan i begrænset omfang benyttes også uden EU Login, f.eks. til spørgsmål og svar, men har man et EU Login, er det bedst og sikrest at bruge det.

Brug af EU Login forudsætter blot, at du har internetadgang og en almindelig mobiltelefon. Det behøver ikke at være en smartphone, den skal bare kunne modtage en SMS. Hver gang du logger på med dit EU Login, skal du nemlig indtaste en engangskode, som du modtager via SMS, når du påbegynder dit log-in. Din mobiltelefon behøver altså kun at være tændt, når du ønsker at logge på.

Man kan lejlighedsvis opleve problemer med at modtage SMS. Hvis man har en smartphone, kan man som alternativ benytte en særlig EU Login-mobilapp. Når man har installeret den på sin smartphone, kan man vælge ikke at modtage en SMS, der skifter fra gang til gang, men i stedet at modtage en opfordring på sin smartphone til at indtaste den firecifrede kode, som man har valgt ved installationen af appen. Ved selve installationen skal man bruge både sin computer og en smartphone/tablet. Se vejledningen til installation af EU Login-mobilappen nedenfor.

EU Login - Guide [EN  -  FR]

Af sikkerhedsgrunde skal man først igennem en såkaldt autentificeringsprocedure, før man får sin EU Login-adgang. Proceduren, der er meget grundigt beskrevet i ovenstående guide, afsluttes med, at man modtager et anbefalet brev, som man skal kvittere for, og som indeholder den allersidste sikkerhedskode (sommetider omtalt som et ”token”).

Hvis du har gennemført proceduren til det punkt, hvor du blot venter på det anbefalede brev, og brevet ikke kommer inden for ca. 14 dage, er der opstået en fejl i systemet. Du skal i så fald kontakte "EU Login Help Line" i Bruxelles, telefon: +32 2 297 68 88 (kl. 9.30-13.00) for at få afsluttet proceduren. Hav dit pensionsnummer, emailadresse og det password, du har brugt, ved hånden, når du ringer.

EU Login-mobilapp - Guide [EN  -  FR]

Hvis du har fået dit EU Login, og du har en smartphone eller tablet/iPad, kan du vælge at installere mobilappen på smartphonen/tabletten. Derefter kan du vælge fra gang til gang, om du ønsker at foretage den sidste sikkerhedskontrol via en SMS-kode, der er ny hver gang, eller med en firecifret kode, der er den samme hver gang, og som du selv har fastlagt ved installationen af appen. Løsningen med den firecifrede kode via mobilappen er dels hurtigere og nemmere at bruge, dels god at have i baghånden, hvis man ikke modtager SMS-beskeden – det sker af og til, at der er problemer.

Har du installeret mobilappen, kan du logge ind på f.eks. Sygekassen på din tablet uden behov for en mobiltelefon. Tabletten skal blot have internetadgang (f.eks. via WiFi), den behøver ikke at have noget simkort.Ved selve installationen af appen skal du dog (ligesom ved den første oprettelse af EU Login) bruge både din PC og din smartphone/tablet.

Hvis du skifter telefonnummer ..

Du kan godt knytte flere telefonnumre til EU Login, og det kan i mange situationer være rigtig nyttigt at have flere numre kodet ind – evt. også ægtefællens. Man vælger frit fra gang til gang, hvilket nummer man ønsker at bruge, eller (hvis man bruger mobilappen) om man f.eks. ønsker at bruge sin tablet.

Skifter du telefonnummer, f.eks. i forbindelse med flytning til et andet land, er det vigtigt, at du sørger for at tilføje det nye nummer, inden du opgiver det gamle, så du stadig har et aktivt nummer, hvorpå du kan modtage den nødvendige SMS/besked. Du tilføjer nye numre ved at logge ind via https://myremote.ec.europa.eu og vælge ”EU Login”. Klik på tandhjulet øverst til højre og vælg ”My account” og dernæst ”Manage my mobile numbers”. Har du allerede opgivet dit gamle nummer, må du kontakte foreningens HelpDesk for at få hjælp.

Timeout på Kommissionens applikationer

Når man har fået sit EU Login og går ind på f.eks. Sygekassen, opdager man hurtigt, at der er en meget kort ’timeout’: Er du inaktiv i mere end 5-10 minutter, skal du logge på igen. Ved My IntraComm er man derimod ’inde’ i 12 timer. Starter du med at logge dig på Sygekassen, kan du derefter (inden for de første 5-10 minutter!) gå direkte ind på My IntraComm uden at skulle logge ind igen (klik f.eks. på ’Useful links’ ude til højre), men det virker desværre ikke den anden vej.

Tip: Skulle du alligevel ved et klik efter længere tids inaktivitet på My IntraComm komme ind på en ”Welcome to EC App” skærm eller lignende, der opfordrer dig til at logge ind igen, behøver du normalt blot at klikke på ”sign in” (og evt. ”My IntraComm”), så kommer du direkte tilbage til My IntraComm.

 

B: EU LOGIN OG SYGEKASSEN

Se under afsnittet Sygekassen, hvor du også kan finde trin-for-trin guides til brug af RCAM/JSIS online

 

C: MY INTRACOMM / STAFF MATTERS: Hvad kan jeg bruge det til?

Kommissionen har på sit intranet, My IntraComm, oprettet en særlig side, Retirees’ Welcome Page, der er målrettet tidligere ansatte, uanset hvilken institution man var ansat i. Denne side samler på en overskuelig måde alle de emner, der er af interesse for pensionisterne, og gør det nemt via links at komme til relevante dele af Kommissionens intranet for de ansatte (Staff Matters, Commission en Direct, WhoisWho) og til Kommissionens offentlige hjemmeside.

Hovedområderne på My IntraComm-pensionistsiden er:

Sygekassereglerne, hvor man f.eks. kan finde de seneste oplysninger om, hvordan man søger om anerkendelse af alvorlig sygdom, regler om øjenoperationer eller tandpleje, screeningundersøgelser med en liste over de godkendte klinikker, hvilke lægemidler/behandlinger der kræver forhåndstilladelse, lighedskoefficienter for de enkelte behandlinger, regler for supplerende dækning af ægtefællen og meget, meget mere

Pensioner, der indeholder den nyeste udgave af Pensionistguiden, reglerne for de forskellige familietillæg, den seneste pensionsregulering, en forklaring af pensionssedlen, leveattester ..

Velfærdstjenesterne fra de forskellige institutioner med kontaktoplysninger og rådgivning i tilfælde af svære situationer eller dødsfald

Basisdokumenter med links til den nyeste vedtægt, Immunitetsprotokollen, administrative meddelelser, vejledning til indgivelse af art. 90-klager ..

Info Senior på diverse sprog, så man kan se den nyeste – eller en tidligere udgave

EU Login – guides, telefonnumre, adresser og links

Adgang til Kommissionens ”Petites annonces”

Adresser og åbningstider for Seniors’ Corner og Sygekassens Modtagelse (Welcome Office), der findes i både Bruxelles, Luxembourg og Ispra, hvis ens vej falder forbi.

Adgang til My IntraComm kræver EU Login. Uanset hvor man lander via diverse links, kan man altid komme tilbage til pensionistsiden ved at klikke på ”My DG” i bjælken øverst.

 

D: EU LOGIN OG SYSPER PENSIONS

Med EU Login kan du nu via SYSPER Pensions få adgang til din pensionsseddel online og (medmindre din hjeminstitution var Europa-Parlamentet, Domstolen eller ØSU) indsende leveattest, melde adresseforandring, hente skatteattest m.m. Se nærmere her [SYSPER guide EN - FR].

Fra 1. juli 2018 kan pensionister med EU Login helt fravælge papirløsningen og kun modtage deres pensionsseddel (og evt. leveattest, skatteattest m.v.) elektronisk. Man kan til enhver tid ændre det tilbage igen, hvis man skifter mening.

 

E: PMO-CONTACT (med eller uden EU Login)

 

Som et nyttigt alternativ til den telefoniske kontakt med Kommissionens personaleadministration PMO (+32 2 29 97777 (kl. 9.30-12.30) har PMO oprettet en brugervenlig adgangsportal, PMO Contact. Ved anvendelse af den kan man rette mere målrettede forespørgsler til PMO, og det er også muligt at vedhæfte dokumenter. Det er ikke nødvendigt at have et EU Login, men har man et, er det bedst og sikrest at bruge det. Adgangen med EU Login er lidt forenklet, da der ikke kræves dobbeltautentificering med SMS, men kun brugernavn og password.

PMO Contact anvendes også af ansatte i aktiv tjeneste, og ikke alle domæner er derfor af interesse for pensionister, men især ”Sickness/Accidents/Occup disease” og ”Family Allowances” er nyttige. Svartiden på henvendelser er nu væsentlig kortere end tidligere, hvor man kunne henvende sig via e-mail. Den mulighed blev helt afskaffet, da den tidligere generelle mail-adresse til PMO Contact blev nedlagt i forbindelse med åbningen af PMO Contact.

Personlig assistance er også mulig, hvis man er i Bruxelles alligevel. Sygekassens Modtagelse (Welcome Office) i MERO, 41 Avenue de Tervueren har åbent kl. 9.30-13.00 alle hverdage.

Guide til brug af PMO Contact: [EN  -  FR]

 

F: HVEM KAN HJÆLPE?

Hvis du har problemer i forbindelse med oprettelsen eller brugen af EU Login, kan du se her [Teknisk assistance EN/FR] hvem du kan henvende dig til for at få hjælp. Du kan også henvende dig til foreningens HelpDesk, som kan lede dig videre.