AIACE-DANMARK 
Skip Navigation Links
Forside
Medlemskab
Kontakter
Vademecum
EU Login - IT
Information
Orienteringsbreve
Medlemsliste
Arrangementer
Sygekassen
Pension og Velfærd
Ved Dødsfald
Bestyrelsen
Links
Arkiv
  
Mangler du adgangskode?

Koden giver adgang til materiale forbeholdt medlemmer af AIACE Danmark.

Anmodning sendes til:
aiace-webmaster@aiace.dk

 

Juridisk meddelelse


A: EU Login Introduktion

Langt de fleste PMO-tjenester er nu kun tilgængelige med EU Login. Med det kan man benytte EU-Sygekassen online, bestille indkaldelse til den næste helbredsundersøgelse, finde oplysninger om pensionsforhold og modtage sin pensionsseddel, få adgang til Kommissionens interne ”petites annonces”, få svar på spørgsmål fra PMO m.m.

 Pensionister fra Kommissionen og de institutioner, der har overdraget beføjelser på pensionsområdet til Kommissionen (nu alle andre institutioner end Europa-Parlamentet, Domstolen og ØSU), vil herudover også via SYSPER, der er Kommissionens interne IT-system til personaleadministration, have adgang til f.eks. at indsende leveattest, melde adresseforandring, hente skatteattest og meget andet.

Vejledning i, hvordan man opretter sit EU Login følger nedenfor.

Med et EU Login har man adgang til følgende applikationer:

  EU-Sygekassen https://webgate.ec.europa.eu/RCAM/
  My IntraComm (inkl. Staff Contact) , SYSPER https://myremote.ec.europa.eu

Brug af EU Login forudsætter blot, at du har internetadgang og en almindelig mobiltelefon. Det behøver ikke at være en smartphone, den skal bare kunne modtage en SMS. Hver gang du logger på med dit EU Login, skal du nemlig indtaste en engangskode, som du modtager via SMS, når du påbegynder dit log-in. Din mobiltelefon behøver altså kun at være tændt, når du ønsker at logge på.

Man kan lejlighedsvis opleve problemer med at modtage SMS. Hvis man har en smartphone, kan man som alternativ benytte en særlig EU Login-mobilapp. Se vejledningen til installation af EU Login-mobilappen nedenfor.

FØRSTE LOG-IN :

Sygekassen:

- Log ind på https://webgate.ec.europa.eu/RCAM/
  - Klik nederst til højre (Access via Internet) Indsæt din email-adresse og klik på sign in
- Indsæt dit nye EU Login password, under "Choose your verification method", vælger du "Mobile phone +SMS" i drop-down menuen
  - Indsæt dit mobilnummer begyndende med + og landekoden, dvs. for Danmark +45xxxxxxxx - og klik sign in
  - Så skulle der komme en besked om, at du skal acceptere "the notification on your mobile device to continue the authentification", så nu åbner du din mobiltelefon og tjekker, om der er kommet en SMS med din kode. Den indsættes i de ledige felter på computeren ("SMS challenge") - klik Sign in. Så skulle Sygekassens startskærm gerne komme.
 

MyRemote:

  - log ind på https://myremote.ec.europa.eu/
  - klik nederst til venstre (I have a private device), Indsæt din email-adresse og klik på sign in
- Indsæt dit nye EU Login password og følg proceduren ovenfor. Til sidst får du så startskærmen til alle dine disponible muligheder i MyRemote. Du kan også vælge Sygekassen fra denne menu, men du skal så igennem autentificeringsproceduren endnu engang (sikkerhed, siger de .. ), så det er hurtigere via Webgate-adgangen beskrevet ovenfor.

EU Login - Guide [EN  -  FR]

Af sikkerhedsgrunde skal man først igennem en såkaldt autentificeringsprocedure, før man får sin EU Login-adgang. Proceduren, der er meget grundigt beskrevet i ovenstående guide, afsluttes med, at man modtager et anbefalet brev, som man skal kvittere for, og som indeholder den allersidste sikkerhedskode (sommetider omtalt som et ”token”).

Hvis du har gennemført proceduren til det punkt, hvor du blot venter på det anbefalede brev, og brevet ikke kommer inden for ca. 14 dage, er der opstået en fejl i systemet. Du skal i så fald kontakte "PMO-EU-Login Help Desk" i Bruxelles, telefon: +32 2 297 68 88 (kl. 9.30-13.00) for at få afsluttet proceduren. Hav dit pensionsnummer, emailadresse og det password, du har brugt, ved hånden, når du ringer. Ved problemer kan du kontakte en af foreningens sygekasseambassadører og bede om hjælp.

EU Login-mobilapp - Guide [DA - EN  FR]

Hvis du har fået dit EU Login, og du har en smartphone eller tablet/iPad, kan du vælge at installere mobil-appen på smartphonen/tabletten. Derefter kan du vælge fra gang til gang, om du ønsker at logge ind med en SMS-kode, der er ny hver gang, eller med en firecifret kode, der er den samme hver gang, og som du selv har fastlagt ved installationen af appen eller direkte med fingeraftryksgenkendelse, hvis din telefon understøtter den. Mobilapp-løsningen med den firecifrede kode via mobil-appen er dels hurtigere og nemmere at bruge, dels god at have i baghånden, hvis man ikke modtager SMS-beskeden – det sker af og til, at der er problemer. EU Login mobilappen kræver dog, at der er installeret en form for sikkerhed på din telefon (kode, mønster, fingeraftryk ..), når du åbner den, ellers virker den ikke. Bruger man sin tablet, kan man med mobil-appen klare hele log-in processen på kun ét apparat. Tabletten skal blot have internetadgang (f.eks. via Wifi), den behøver ikke at have noget simkort. Ved selve installationen af appen skal du bruge både din PC og din smartphone/tablet.

Hvis du skifter telefonnummer ...

Det er muligt at tilknytte flere telefonnumre til EU Login, og det kan i mange situationer være rigtig nyttigt at have flere numre kodet ind – evt. også ægtefællens. Man vælger frit fra gang til gang, hvilket nummer man ønsker at bruge, eller (hvis man bruger mobilappen) om man f.eks. ønsker at bruge sin tablet.

Skifter du telefonnummer, f.eks. i forbindelse med flytning til et andet land, er det vigtigt, at du sørger for at tilføje det nye nummer, inden du opgiver det gamle, så du stadig har et aktivt nummer, hvorpå du kan modtage den nødvendige SMS/besked. Du tilføjer nye numre ved at logge ind via denne url:  https://webgate.ec.europa.eu/cas/  Klik på tandhjulet øverst til højre og vælg ”My account” og dernæst ”Manage my mobile numbers”. Er skaden sket, og du står uden et aktivt telefonnummer, kan du under ”My account” klikke på ”Panik-knappen” nederst til venstre. Kontakt evt. foreningens HelpDesk for nærmere vejledning.

Hvis du også har skiftet emailadresse ...

Det sker, at man f.eks. ved tilflytning fra udlandet har opgivet sit gamle internetabonnement, før man kommer i tanker om EU Login, men det er der også råd for: Brug den gamle adresse og dit EU Login password til at gå ind på https://webgate.ec.europa.eu/cas/. Klik på tandhjulet øverst til højre og vælg ”My account” og dernæst ”Modify my personal data”. På næste skærm ændrer du e-mailadressen fra den gamle, der ikke duer længere, til den nye og klikker på ”submit”. Der går nu en informationsmail til din gamle e-mailadresse, som du jo ikke modtager, men det gør ikke noget. Du får nemlig også en mail til den nye adresse med et link, som du nu skal klikke på for at aktivere den nye e-mailadresse. Det sker ganske hurtigt. Herefter har du retableret din adgang til EU Login, og du bør nu snarest gå ind på JSIS og ændre din ”notification email address” via menuen “My Preferences” og “My Communication Preferences” -> “Contact Mail Address”. Det er sikrest også at informere PMO ad alle kanaler: Pensionsafdelingen: PMO-PENSIONS@ec.europa.eu, Afregningskontoret: vincent.houdry@ec.europa.eu og HR-afdelingen: hr-bxl-aide-pensionnes@ec.europa.eu og bede dem om at sørge for, at din nye e-mailadresse (og evt. øvrige personlige oplysninger såsom adresse og telefonnummer) er korrekt registreret.

Timeout på Kommissionens applikationer

Når man har fået sit EU Login og går ind på f.eks. Sygekassen, opdager man hurtigt, at der er en meget kort ’timeout’: Er du inaktiv i mere end 5-10 minutter, skal du logge på igen, så det er vigtigt, at du har alle dine dokumenter scannet og klar, inden du logger ind. Ved My IntraComm er man derimod ’inde’ i 12 timer. Starter du med at logge dig på Sygekassen, kan du derefter (inden for de første 5-10 minutter!) gå direkte ind på My IntraComm via https://myintracomm.ec.europa.eu/retired/ uden at skulle logge ind igen, men det virker ikke omvendt!

 Tip: Skulle du alligevel ved et klik efter længere tids inaktivitet på My IntraComm komme ind på en ”Welcome to EC App” skærm, der opfordrer dig til at logge ind igen, behøver du blot at klikke på ”sign in”, så kommer du direkte tilbage til My IntraComm. 

 

B: EU LOGIN OG SYGEKASSEN

Se under afsnittet Sygekassen, hvor du også kan finde trin-for-trin guides til brug af RCAM/JSIS online samt en særlig lille guide til, hvordan iPad-brugere let kan vedhæfte dokumenter til deres refusionsanmodninger.

 

C: MY INTRACOMM / STAFF MATTERS: Hvad kan jeg bruge det til?

Kommissionen har på sit intranet, My IntraComm, oprettet en særlig side, Retirees’ Welcome Page, der er målrettet tidligere ansatte, uanset hvilken institution man var ansat i. Denne side samler på en overskuelig måde alle de emner, der er af interesse for pensionisterne, og gør det nemt via links at komme til relevante dele af Kommissionens intranet for de ansatte (Staff Matters, Commission en Direct, WhoisWho) og til Kommissionens offentlige hjemmeside. Under de enkelte emner i Staff Matters kan man ved at klikke på ”Contact us” i spalten til venstre under ”Staff Contact” stille spørgsmål til PMO (som man tidligere kunne gennem PMO Contact).

Hovedområderne på My IntraComm-pensionistsiden er:

Sygekassereglerne, hvor man f.eks. kan finde de seneste oplysninger om, hvordan man søger om anerkendelse af alvorlig sygdom, regler om øjenoperationer eller tandpleje, screeningundersøgelser med en liste over de godkendte klinikker, hvilke lægemidler/behandlinger der kræver forhåndstilladelse, lighedskoefficienter for de enkelte behandlinger, regler for supplerende dækning af ægtefællen og meget, meget mere

Pensioner, der indeholder den nyeste udgave af Pensionistguiden, reglerne for de forskellige familietillæg, den seneste pensionsregulering, en forklaring af pensionssedlen, leveattester ..

Velfærdstjenesterne fra de forskellige institutioner med kontaktoplysninger og rådgivning i tilfælde af svære situationer eller dødsfald

Basisdokumenter med links til den nyeste vedtægt, Immunitetsprotokollen, administrative meddelelser, vejledning til indgivelse af art. 90-klager ..

Info Senior på diverse sprog, så man kan se den nyeste – eller en tidligere udgave

EU Login – guides, telefonnumre, adresser og links

Adgang til Kommissionens ”Petites annonces”

Adresser og åbningstider for Seniors’ Corner og Sygekassens Velkomstkontor, der findes i både Bruxelles, Luxembourg og Ispra, hvis ens vej falder forbi.

Man kan også gå direkte ind på de enkelte emner i Staff Matters Portal ved at klikke på ”Staff Matters” i den blå bjælke øverst på My IntraComm-siden. Uanset hvor man lander via diverse links, kan man altid komme tilbage til pensionistsiden ved at klikke på ”My DG” i bjælken øverst.

 

D: EU LOGIN OG SYSPER PENSIONS

Med EU Login kan du nu via SYSPER Pensions få adgang til din pensionsseddel online og (medmindre din hjeminstitution var Europa-Parlamentet, Domstolen eller ØSU) indsende leveattest, melde adresseforandring, hente skatteattest m.m. Se nærmere her [SYSPER guide EN - FR].

Fra 1. juli 2018 kan pensionister med EU Login helt fravælge papirløsningen og kun modtage deres pensionsseddel (og evt. leveattest, skatteattest m.v.) elektronisk. Man kan til enhver tid ændre det tilbage igen, hvis man skifter mening.

 

E: HVEM KAN HJÆLPE?

Hvis du har problemer i forbindelse med oprettelsen eller brugen af EU Login, kan du se her [Teknisk assistance EN/FR] hvem du kan henvende dig til for at få hjælp. Du kan også henvende dig til foreningens HelpDesk, som kan lede dig videre.